SamurajMedia.pl

Prawdopodobnie jutro zobaczymy nową Xperie Z4, która będzie pod każdym względem lepsza niż poprzedniczka. Tylko czy w końcu klienci ją pokochają?

Tym razem chcę wziąć pod lupę inny aspekt tego jaka musi być nadchodząca Xperia Z4. Pisałem już o optymalnym ekranie, pomyśle z produkowaniem nowego flagowca co pół roku i ostatnich przeciekach, na których Z4 jest piękna. Teraz pogadajmy o pieniądzach.

Xperie są ładne, mocne, mają dobre aparaty, wodoodporność i teoretycznie dosłownie wszystko, żeby zdobyć rynek szturmem. Jednak rynek brutalnie weryfikuje te założenia i pokazuje, że to nie wszystko jeśli chce się osiągnąć również sukces finansowy. Pokazują to dobitnie wyniki kwartalne. 10 milionów smartfonów przez 3 miesiące to jak na firmę wielkości Sony wynik bardzo słaby. Nowy CEO ma postawić na przywrócenie rentowności, a sukces flagowca mógłby temu bardzo pomóc, więc moim zdaniem Xperia Z4 musi być Xperią Z$.

Powtarzam to do znudzenia, ale moim zdaniem piętą Achillesową Sony Mobile jest marketing na dużą skalę. Nie tylko Samsung robi to lepiej, ciekawsze są tez moim zdaniem spoty Microsoftu czy Apple. Często to nawet dużo mniejsi gracze potrafią zrobić reklamę, która jest bardziej interesująca niż wszystkie kampanie Japończyków. Ja rozumiem, że to jest spowodowane wieloma czynnikami i zmiana wizerunku firmy o 180 stopni nie jest możliwa z dnia na dzień, ale warto nad tym pomyśleć.

To jest świąteczna reklama Xperii Z3, która sama w sobie nie jest zła. Jednak moim zdaniem popełnia jeden poważny błąd. Wszystko skupia się wokół telefonu i każda czynność jest podporządkowana przedstawieniu jakiejś funkcji urządzenia. Inne firmy staraj się pokazać historię, a dopiero w niej zaprezentować swój produkt i wychodzi im to dużo lepiej. Będę powtarzać to z uporem maniaka, ale Sony powinno skupić się bardziej do promocji swoich urządzeń. Telefony potrafią zrobić świetne, ale nie umieją tego zaprezentować światu.

A wracając jeszcze do Xperii Z4 to słabe wyniki finansowe (Sony Mobile jest pod kreską i to niestety kula u nogi Sony) mogą w końcu zmusić Japończyków do zastanowienia się czy dział mobilny ma sens. Wielu blogerów zastanawiało się czy japońska firma może nie sprzedać Sony Mobile, ale moim zdaniem tak się nie stanie. W najgorszym wypadku portfolio zostanie mocno ograniczone i będzie mogli kupić tylko serię Z. Finansowo pewnie przyniosłoby to zamierzony efekt, ale jednocześnie miliony ludzi zostałoby odciętych od Xperii.

A nadal jest to element spajający inne działy (gry, filmy, muzyka, foto) japońskiej firmy. Sony ma dzięki temu swój ekosystem urządzeń i usług, a moim zdaniem smartfony są jego najważniejszym ogniwem. Dlatego dobrze będzie jak Xperia Z4 odniesie duży sukces, ponieważ wtedy nikomu nie przyjdą do głowy pomysłu, żeby ograniczać portfolio. Jeśli się tak nie nie stanie doczekamy się sporych cięć i restrukturyzacji, a stracą na tym fani, których nie stać na flagowe modele. W tym ja, więc nie chcę nawet brać takiego scenariusza pod uwagę…

SzklanySamuraj.pl to część bloga Kondux.pl, która poświęcona jest smartfonom z serii Xperia oraz innym produktom Sony. Jeśli chcecie być na bieżąco dajcie lajka:

Zdjęcie: xperiaz4.com

Bloguję od kilku lat, a po licznych perypetiach i dziesiątkach blogów zostałem Szklanym Samurajem. Piszę tu głównie o smartfonach, ale i inne technologiczne tematy nie są mi straszne.

Next Post